Veelgestelde Vragen

IJsbaan

Wanneer wordt de ijsbaan gevuld?

De ijsbaan wordt gevuld indien er een redelijke kans is op goede vooruitzichten, dat wil zeggen

lichte tot matige vorst. Dan wordt met een pomp slootwater uit nabijgelegen slootjes overgeheveld

naar het park.

Waarom wordt de ijsbaan niet geveegd?

Er is de ijsclub zelf alles aan gelegen om de ijsbaan begaanbaar te krijgen, want daarmee zou het

jeugdschaatsen op de ijsbaan in plaats van in Hoorn gehouden kunnen worden. Dat spaart een

aantal bussen uit!

Mogelijk heeft het weer parten gespeeld: indien een sneeuwlaag op een half

bevroren ijslaag is gekomen, is het vrijwel onbegonnen werk de baan te vegen.

Op zo'n onderlaag laag valt niet te schaatsen.

Jeugdschaatsen

Ik wil een afberichtje sturen, hoe doe ik dat?

Als je een afberichtje wilt sturen, dan kun je naar je schaatsmeester bellen met de mededeling dat

je niet kunt komen. Uiteraard kunnen je ouders ook bellen of je laat het door een medeleerling of

ouder/verzorger doorgeven aan de schaatsmeesters bij het vertrekpunt. Heb je geen

telefoonnummer van jouw schaatsmeester? Dan kun je ook de afbericht pagina gebruiken.

Afberichten worden nog tot kort voor aanvang gelezen, maar het wordt enorm gewaardeerd

als u uiterlijk vóór vrijdagmiddag 13:30 de ijsclub/schaatsleraar op de hoogte wilt brengen.

Waar vind ik adresgegevens van de schaatsmeesters?

Adresgegevens van de schaatsmeesters vind u niet direct op onze website. Via de afbericht pagina kunt u uw kind afmelden wanneer het verhinderd is, of als u liever direct contact met de schaatsleraar/lerares wilt kunt u ook een mail sturen naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , waarbij u XX vervangt door het groepsnummer. Bijvoorbeeld: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Gouwzee

Waar kan ik opstappen als je op de Gouwzee kunt schaatsen?

Waar je het beste kunt opstappen, hangt af van de gegeven situatie. Over het algemeen kan je in Volendam achter het Zuideinde (de zogenaamde Golf van Ma) nabij het Slobbeland vrijwel altijd veilig op de schaats stappen.
Blijf vooral in het begin van de vostperiode uit de buurt van het havengat. Ook indien een Gouwzeetocht gehouden wordt, wordt het stempelhok en de koek en zopie in of in de buurt van de Golf van Ma neergezet.

Waar blijven de vegers op de Gouwzee?

Veiligheid gaat voor alles. Dagelijks wordt een traject op de Gouwzee gemeten en houdt het dagelijks bestuur contact met een aantal schaatsers. Indien geveegd kan worden, wordt dit maar met een beperkt aantal vrijwilligers uitgevoerd. Indien een baan veilig wordt geacht, wordt deze gemarkeerd met takken.
Ook het materiaal kent beperkingen. Er zijn wel machinale vegers, voor de grote veger (tractor) moet de ijsvloer zeker 10-15cm dik zijn. Zoals gezegd, elk begin kan handmatig gedaan worden, maar dan zullen de schaatsers zelf zich onderling moeten mobiliseren.