Jeugdschaatsen

IJsclub Volendam organiseert sinds 1989 een jeugdschaatscursus. Het gaat daarbij om kinderen van de groepen 4 t/m 8 van de lagere school. De eerste 20 jaar werd de cursus in Amsterdam op de Jaap Edenbaan gegeven, daarna zijn we in Hoorn gaan schaatsen en wel naar de overdekte ijsbaan “de Westfries”.

IJsbaan De Westfries is onze uitvalsbasis alwaar we een ruime hoeveelheid kinderen kunnen laten schaatsen. Met de jeugdschaats cursus leren wij de kinderen op speelse wijze kennis te laten maken met het ijs. De inschrijving vindt, afhankelijk van de vakantie en kermis, plaats eind augustus of begin september. De deelnemers worden met een touringcar 15 keer heen en terug gebracht van Volendam naar Hoorn en begeleid door tientallen vrijwilligers.

Er worden tijdens de cursus ook evenementen georganiseerd, zoals het Sinterklaasfeest en de Elfstedentocht (in Hoorn, Westfrieslandtocht genoemd).
Na afloop van de cursus ontvangen de leerlingen een vaardigheidspaspoort. Dit vaardigheidspaspoort is gebaseerd op het (schaats)niveau van de leerling en wordt gaande de cursus bijgehouden. De mate waarin de complexe oefeningen kunnen worden uitgevoerd, is uiteindelijk bepalend voor het schaatsniveau. Hoe hoger het niveau, hoe complexer de oefeningen.  Zowel het vaardigheidsdiploma, als de groepsfoto (die in de loop van de cursus wordt gemaakt), worden op de laatste les gezamenlijk uitgedeeld.

Er staan liefst meer dan 80 vrijwilligers klaar om met heel veel enthousiasme het schaatsen tot een festijn te verheffen voor alle kinderen.

Wij hopen dan ook uw kind(eren) van harte welkom te mogen heten bij het jeugdschaatsen.

De IJsclub.